top of page

Juutalaisten kollektiivien dehumanisointi

  • Writer: Jonatan Shaya
    Jonatan Shaya
  • 11.7.
  • 7 min käytetty lukemiseen
Maurycy Minkowskin maalaus vuodelta 1910, joka kuvaa pogromia paenneita juutalaisia.
“After the Pogrom” (n. 1910), Maurycy Minkowski. Maalaus kuvaa pogromia paenneita juutalaisia. Lähde: Google Arts & Culture – “After the Pogrom” by Maurycy Minkowski

Juutalaisten kollektiivien dehumanisointi eli niiden epäinhimillistäminen on prosessi, jossa heiltä yksilönä tai ryhmänä kielletään inhimilliset ominaisuudet ja heidät kuvataan vähemmän kuin ihmisinä, tai joskus jopa epäinhimillisen suuria voimia ja vaikutusvaltaa omaavina. Juutalaisten kollektiivien dehumanisointi on ollut keskeinen osa antisemitismiä läpi historian ja mahdollistanut syrjinnän, vainon ja väkivallan oikeuttamisen. Tässä esseessä tarkastellaan juutalaisten kollektiivien dehumanisaation historiallista kehitystä, psykologisia mekanismeja sekä sen ainutlaatuisia ilmenemismuotoja antisemitismissä.


Juutalaisten kollektiivien dehumanisaation historiallinen kehitys


Keskiaikainen puupiirros vuodelta 1493, kuvaa juutalaisten joukkoteloitusta.
“Burning of the Jews” (1493), Nuremberg Chronicle. Keskiaikainen puupiirros juutalaisten joukkoteloituksesta havainnollistaa, miten kollektiivinen dehumanisointi mahdollistaa väkivallan. Lähde: Wikimedia Commons

Juutalaisten kollektiivien dehumanisointi on ilmiö, joka on jatkunut vuosituhansia eri yhteiskunnallisissa ja kulttuurisissa konteksteissa. Antiikin ja keskiajan yhteiskunnissa juutalaiset kuvattiin ulkopuolisiksi ja heidän olemassaolonsa nähtiin uhkana. Heitä pidettiin synnin, petoksen ja vaaran symboleina, mikä loi pohjan systemaattisille vainoille ja syrjinnälle, jotka jatkuivat vuosisatojen ajan.





Juutalaisiin kohdistunut dehumanisaatio ei ole ollut pelkästään satunnaista vihamielisyyttä tai propagandaa, vaan se on rakentunut kokonaisiksi ideologisiksi järjestelmiksi. Uskomukset, kuten syytökset lasten rituaalimurhista tai salaliitoista yhteiskunnan hallitsemiseksi, eivät olleet vain yksittäisiä myyttejä, vaan niistä muodostui pysyviä ajattelumalleja, jotka institutionalisoitiin lakeihin, hallintojärjestelmiin ja poliittisiin doktriineihin. Näiden harhakuvien kautta oikeutettiin juutalaisten eristäminen, taloudellinen riisto ja fyysinen tuhoaminen.


Modernin ajan myötä juutalaisten kollektiivien dehumanisointi saavutti teollisen tason, jossa pseudotieteelliset teoriat tukivat heidän täydellistä ulossulkemistaan yhteiskunnasta. Rasistinen biologia ja sosiaalidarwinistiset näkemykset leimasivat juutalaiset alempiarvoisiksi ja vahingollisiksi, mikä loi pohjan järjestelmälliselle kansanmurhalle. Natsi-Saksa toteutti tämän prosessin äärimmilleen, muuttaen dehumanisaation konkreettiseksi poliittiseksi ohjelmaksi, jossa juutalaisten kohtalo ei enää perustunut yksittäisten ihmisten päätöksiin, vaan järjestelmään, joka oli suunniteltu heidän tuhoamisekseen.


Psykologiset mekanismit ja yhteiskunnalliset vaikutukset


Juutalaisten kollektiivien dehumanisointi ei ole vain ajatusrakennelma, vaan syvälle yhteiskuntiin juurtunut prosessi, joka on ilmennyt eri muodoissa historian saatossa. Toisin kuin monissa muissa dehumanisaatioprosesseissa, joissa kohde nähdään yleensä heikkona tai alempiarvoisena, antisemitismissä juutalaiset kollektiivit kuvataan samanaikaisesti sekä heikkoina että vaarallisina, sekä uhreina että salaliittojen mestareina. Tämä ristiriitainen kaksoisnarratiivi mahdollistaa antisemitististen teemojen jatkuvan sopeutumisen erilaisiin kulttuurisiin ja poliittisiin konteksteihin, tehden niistä poikkeuksellisen sitkeitä ja muuntautumiskykyisiä.


Dehumanisoinnin psykologiset päämuodot ovat eläimellinen ja mekaaninen dehumanisaatio. Eläimellisessä muodossa juutalaiset kollektiivit esitetään irrationaalisina, impulsiivisina ja biologisesti alempiarvoisina. Tämä näkyi erityisesti Natsi-Saksan propagandassa, jossa juutalaiset kuvattiin ”tuholaisina” ja uhkana yhteiskunnalle. Mekaaninen dehumanisaatio puolestaan esittää juutalaiset kollektiivit kylminä, laskelmoivina ja tunteettomina vallankäyttäjinä – esimerkiksi kertomuksissa, joissa he hallitsevat mediaa tai taloutta tai toimivat salaliittojen taustalla.


Kuva eri juutalaisyhteisöjen dehumanisoinnin psykologisista tasoista.

Psykologiset ilmiöt selittävät, miksi antisemitistiset ennakkoluulot voivat säilyä yhteiskunnissa huolimatta faktapohjaisesta tiedosta. Yksi tällainen ilmiö on niin sanottu ”aidan rakentaminen”: ristiriitaiset todisteet, kuten juutalaisten kollektiivien inhimillinen esittäminen, suljetaan pois ajattelusta, jotta olemassa olevat stereotypiat pysyvät eheinä. Tämä mekanismi auttaa ylläpitämään yksinkertaistettua ja mustavalkoista maailmankuvaa, jossa antisemitistiset uskomukset eivät joudu todellisen haastamisen kohteeksi.


Tilannetta vaikeuttaa entisestään ilmiö, jota reaktanssiteoria kuvaa: kun pyritään oikaisemaan vääristyneitä käsityksiä ja tuomaan esiin juutalaisten kollektiivien ihmisyyttä, se voi johtaa päinvastaiseen reaktioon eli vastarintaan ja epäluuloon. Stereotypiat eivät tällöin heikkene, vaan voivat jopa vahvistua. Usein käy niin, että yksilöt, jotka haastavat antisemitistisiä kertomuksia tai puolustavat juutalaisia ja juutalaisia kollektiiveja, leimataan itse osaksi viholliskuvaa tai epäluotettaviksi vaikuttajiksi. Tämä tekee antisemitististen narratiivien kumoamisesta erityisen vaikeaa ja osoittaa, miksi juutalaisten kollektiivien dehumanisaatio eroaa monista muista dehumanisaation muodoista.


Ideologiset ja propagandistiset mekanismit


Juutalaisten kollektiivien dehumanisaatiota ylläpitävät paitsi psykologiset, myös ideologiset ja propagandistiset mekanismit. Nämä mekanismit eivät synny sattumalta, vaan ne ovat tietoisia keinoja rakentaa viholliskuvaa, joka palvelee poliittisia ja yhteiskunnallisia päämääriä. Antisemitismi on historiallisesti ollut ideologinen työkalu, jolla on oikeutettu valtarakenteita, konflikteja ja syrjivää politiikkaa. Se tarjoaa yksinkertaisen selityksen monimutkaisiin ilmiöihin, kuten talouskriiseihin, yhteiskunnallisiin muutoksiin tai yksilön kokemaan epävarmuuteen.


Propaganda muokkaa käsityksiä toistamalla kapea-alaisia, tunteisiin vetoavia kertomuksia, joissa juutalaiset kollektiivit esitetään uhkana, salaliittojen osapuolina tai moraalittomina toimijoina. Näin dehumanisaatio muuttuu osaksi arjen kieltä ja kulttuurista kuvastoa; koulukirjoista elokuviin ja poliittisiin puheisiin. Erityisesti visuaalisella ja symbolisella kerronnalla on ollut merkittävä rooli: Natsi-Saksan propaganda esimerkiksi kuvasi juutalaiset kirjaimellisesti epäihmisinä, käyttäen eläimellisiä tai mekaanisia metaforia kuten “tuholaiset”, “hämähäkit” tai “loiset”.


Natsi-Saksan propagandajuliste Puolasta vuodelta 1941, joka esittää juutalaiset tautien levittäjinä tekstillä “Varo pilkkukuumetta, vältä juutalaisia”.
Natsi-Saksan propagandajuliste Puolasta (1941) esittää juutalaiset tautien levittäjinä tekstillä “Varo pilkkukuumetta, vältä juutalaisia”. Lähde: United States Holocaust Memorial Museum

Tällainen ideologinen viestintä ei ainoastaan luo negatiivisia mielikuvia, vaan tuottaa ja vahvistaa kollektiivista “me vastaan he” -asetelmaa. Juutalaisten kollektiivien esittäminen kasvottomina, uhkaavina ja epäinhimillisinä toimii välineenä yhteiskunnallisen erottelun ja syrjinnän oikeuttamiselle. Se myös estää empatian syntymisen, sillä ihmiset eivät samaistu niihin, joita ei nähdä ihmisinä.


Sosiaalinen ja poliittinen konteksti


Juutalaisten kollektiivien dehumanisaatio ei tapahdu tyhjiössä, vaan se kytkeytyy aina tiettyyn sosiaaliseen ja poliittiseen kontekstiin. Historiallisesti antisemitismi on voimistunut erityisesti murroskausina – aikoina, jolloin yhteiskunnallinen epävarmuus, taloudelliset kriisit tai poliittiset muutokset ovat ruokkineet tarvetta löytää syyllinen. Juutalaisista kollektiiveista on tällöin rakennettu oivallinen syntipukki: erottuva, vähemmistönä elävä ryhmä, joka voidaan esittää ulkopuolisena uhkana kansalliselle yhtenäisyydelle tai yhteiskuntarauhalle.


Poliittiset toimijat ja ideologiat ovat eri aikakausina hyödyntäneet antisemitismiä välineenä omien tavoitteidensa ajamiseen. Esimerkiksi 1900-luvun alun Euroopassa antisemitismi sitoutui osaksi kansallismielisiä, autoritaarisia ja äärioikeistolaisia liikehdintöjä, joissa juutalaisvihamielisyys toimi yhdistävänä ja mobilisoivana tekijänä. Vastaavasti kommunistisissa järjestelmissä antisemitismi naamioitiin usein “antisionismiksi”, mutta käytännössä juutalaiset kollektiivit kuvattiin epäluotettavina ja valtaapitävinä toimijoina.


Myös sosiaalinen media ja nykyajan viestintäympäristöt ovat muokanneet tapaa, jolla antisemitismi leviää ja normalisoituu. Juutalaisten kollektiivien dehumanisoivat puhetavat, meemit ja salaliittoteoriat voivat levitä nopeasti ja laajalle, tavoittaen yleisöjä, jotka eivät muuten ehkä altistuisi perinteiselle vihapuheelle. Erityisen huolestuttavaa on, että sellaista dehumanisaatiota esiintyy usein verhottuna huumorin, satiirin tai “kysymysten esittämisen” muotoon – tapoina, jotka tekevät vihamielisestä viestinnästä sosiaalisesti hyväksyttävämpää ja vaikeammin tunnistettavaa.


Tässä kontekstissa antisemitistinen dehumanisaatio ei ole vain historiallinen tai psykologinen ilmiö, vaan aktiivinen, yhteiskunnallista todellisuutta muovaava voima. Se rakentaa normeja, ohjaa vuorovaikutusta ja vaikuttaa siihen, keitä pidämme “meihin kuuluvina” ja keitä toiseutettuina, vähemmän ihmisinä.


Nykypäivän juutalaisten kollektiivien dehumanisointi


Vaikka holokaustin kaltaiset äärimmäiset muodot juutalaisten dehumanisaatiosta kuuluvat menneisyyteen, nykyajassa ilmiö on saanut uusia, hienovaraisempia mutta silti vahingollisia muotoja. Juutalaisia kollektiiveja kuvataan yhä mediassa, poliittisessa keskustelussa ja sosiaalisessa mediassa tavoilla, jotka vahvistavat vanhoja stereotyyppejä ja myyttejä. Digitaalinen aikakausi on lisännyt tämän ilmiön leviämistä, ja internet sekä sosiaalinen media ovat tehneet antisemitistisistä salaliittoteorioista globaalisti kiertävää kulttuurituotetta.


Nykyisin juutalaisten kollektiivien dehumanisaatio ei useinkaan näyttäydy avoimena vihapuheena, vaan se piiloutuu monimutkaisiin puhetapoihin, joissa juutalaiset kollektiivit esitetään esimerkiksi vaikutusvaltaisina verkostoina, epäluotettavina vallankäyttäjinä tai kulttuurisesti “vieraana” ryhmänä. Usein tämä esiintyy kritiikin muodossa, jonka kohteena ovat juutalaiset kollektiivit – mutta jossa todellinen sisältö perustuu vanhoihin antisemitistisiin ajatusrakennelmiin. Esimerkiksi väitteet salaliitoista, narratiivit juutalaisten kollektiivien yliedustuksesta tietyillä yhteiskunnan alueilla tai ajatus, että juutalaiset kollektiivit ovat osa näkymätöntä vallan rakennetta, jota pitää paljastaa tai vastustaa, jatkavat dehumanisoivaa perinnettä, vaikka ne esitetään näennäisen neutraalissa muodossa.


Sosiaalisen median algoritmit suosivat kärjistyksiä ja vastakkainasetteluja, mikä mahdollistaa antisemitististen salaliittoteorioiden tehokkaan leviämisen. Juutalaisten kollektiivien dehumanisaation normalisoitumista edistää myös se, että juutalaisten kokemaa vihapuhetta vähätellään, selitetään pois tai jätetään huomiotta. Tämä synnyttää ilmapiirin, jossa juutalaiset yhteisöt kokevat turvattomuutta ja ulkopuolisuutta – kokemuksia, jotka muistuttavat historian vaarallisista kaavoista.


Erityisen huolestuttavaa on, että myös antirasistiset tai ihmisoikeuksia puolustavat liikkeet voivat ylläpitää antisemitistisiä ajatuksia, mikäli ne jättävät juutalaisten ja juutalaisten kollektiivien erityisen aseman vähemmistönä huomioimatta tai niputtavat heidät valtaapitävien joukkoon. Tämä osoittaa, kuinka syvällä antisemitistiset dehumanisaation mekanismit voivat olla – myös siellä, missä niitä ei tunnisteta tai haluta nähdä.


Inhimillistäminen herättää vastarintaa


Juutalaisten kollektiivien inhimillistäminen herättää usein voimakasta vastustusta yhteisöissä, joissa antisemitismi on joko avoimesti läsnä tai piilevänä asenneilmastona. Kun juutalaisia kollektiiveja aletaan kuvata inhimillisesti, yksilöinä, joilla on historia, tunteet ja oma toimijuus – tämä voi herättää torjuntaa yhteisöissä, joissa antisemitismi elää avoimesti tai piilevästi. Tämä ei ole pelkkää tiedon puutetta, vaan se heijastaa syvälle juurtunutta tarvetta ylläpitää antisemitistisiä narratiiveja ja estää niiden kyseenalaistamista.


Tämä ilmiö ei rajoitu mihinkään tiettyyn poliittiseen tai kulttuuriseen yhteyteen, vaan se esiintyy monenlaisissa ideologisissa ympäristöissä. Sekä historiallisesti antisemitistiseksi mielletyissä ääriliikkeissä että näennäisesti neutraaleissa tai edistyksellisinä pidetyissä piireissä voi ilmetä reaktioita, joissa juutalaisia kollektiiveja puolustavat henkilöt kohtaavat syrjintää, vaientamista tai painostusta. Tämä osoittaa, että antisemitismi ei ole vain tiettyyn poliittiseen ryhmään kuuluva ilmiö, vaan se mukautuu eri aikakausien ja ideologisten ympäristöjen vaatimuksiin.


Keinoja torjua juutalaisten dehumanisaatiota


Juutalaisten kollektiivien dehumanisaatio ei ole menneisyyteen jäänyt ilmiö, vaan se elää edelleen, muuntautuen historian, kulttuurin ja yhteiskunnan mukana. Se ei rajoitu pelkkiin sanoihin tai mielikuviin, vaan sillä on todellisia seurauksia: se mahdollistaa väkivallan, syrjinnän ja poliittisten järjestelmien rakentamisen, joissa juutalaiset kollektiivit esitetään osittain tai kokonaan ihmisyyden ulkopuolisina. Tämä inhimillisyyden riisuminen on dehumanisaation ydin, ja se tekee siitä erityisen vaarallisen.


Kun juutalaisia kollektiiveja kuvataan joko alempiarvoisina tai salaliittojen mestareina, tai molempina samanaikaisesti, heidät asetetaan asemaan, jossa heidän kokemuksensa ja oikeutensa kyseenalaistetaan jatkuvasti. Tämä estää empaattisen yhteyden ja ylläpitää stereotypioita, jotka voivat johtaa jopa väkivallan oikeuttamiseen. Historian opetus on selvä: Juutalaisten kollektiivien dehumanisaatio on portti henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan.


Siksi meidän on oltava valppaita. Dehumanisaation torjuminen ei vaadi ainoastaan antisemitististen puheiden tai tekojen vastustamista, vaan myös kykyä tunnistaa hienovaraiset, usein piilossa esiintyvät mekanismit, joilla ihmisyys kielletään. Tarvitsemme kulttuurista, kasvatuksellista ja poliittista työtä, joka palauttaa ihmisyyden niille, joilta se on riistetty ja joka haastaa meidät itseämme katsomaan, miten ajattelemme toisia.


Meidän on opeteltava näkemään ihmiset ihmisinä. Kuuntelemaan ilman ennakkoluuloja, näkemään yksilöt kollektiivisten myyttien takaa. Vain näin voimme rakentaa yhteiskuntaa, jossa inhimillisyys ei ole ehdollinen, ja jossa kenenkään ihmisarvo ei ole neuvoteltavissa.

Lähteet

Bandura, A. (1999). Moral disengagement in the perpetration of inhumanities. Personality and Social Psychology Review, 3(3), 193–209. https://doi.org/10.1207/s15327957pspr0303_3 


Barkun, M. (2003). A culture of conspiracy: Apocalyptic visions in contemporary America. University of California Press.


Soyer, F. (2019). Medieval Antisemitism?. Amsterdam: ARC Humanities Press. https://doi.org/10.1515/9781641890083


CRIF. (n.d.). The rise of antisemitism on social media. https://www.crif.org


De Smedt, T. (2021). Online antisemitism across platforms. arXiv preprint arXiv:2112.07783. https://arxiv.org/pdf/2112.07783.pdf 


Festinger, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Stanford University Press.


Giner-Sorolla, R., & Leidner, B. (2016). Dehumanization, demonization, and moral disengagement in violent intergroup conflict. https://www.researchgate.net/publication/279416614_Dehumanization_Demonization_and_Morality_Shifting 


Haslam, N. (2006). Dehumanization: An integrative review. Personality and Social Psychology Review, 10(3), 252–264. https://www.researchgate.net/publication/6981693 


Herf, J. (2006). The Jewish enemy: Nazi propaganda during World War II and the Holocaust. Harvard University Press.


Imhoff, R., & Banse, R. (2009). Ongoing antisemitism and the hypothesis of secondary antisemitism: Recent developments in Germany. Journal of Social Issues, 65(4), 701–710. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2009.01622.x 


Institute for Strategic Dialogue. (2021). From left to right: An overview of the ‘veiled’ antisemitism threat landscape online. https://www.isdglobal.org/digital_dispatches/from-left-to-right-an-overview-of-the-veiled-antisemitism-threat-landscape-online/ 


International Holocaust Remembrance Alliance. (n.d.). Kansainvälisen holokaustin muistoa kunnioittavan liiton mallimääritelmä antisemitismille. https://holocaustremembrance.com/resources/kansainvalisen-holokaustin-muistoa-kunnioittavan-liiton-mallimaaritelma-antisemitismille 


Kelman, H. C. (1976). Violence without moral restraint: Reflections on the dehumanization of victims and victimizers. Journal of Social Issues, 29(4), 25–61. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1973.tb00102.x 


Landry, A. P., Orr, R. I., & Mere, K. (2022). Dehumanization and mass violence: A study of mental state language in Nazi propaganda (1927–1945). PLOS ONE, 17(11), e0274957. https://journals.plos.org/plosone/article/file?id=10.1371/journal.pone.0274957&type=printable 


Lipstadt, D. E. (2019). Antisemitism: Here and now. Schocken Books.


Nirenberg, D. (2013). Anti-Judaism: The Western tradition. W. W. Norton & Company.


bottom of page